Activating Pasts, Practising Futures
Hier kun je ‘Rijksakademie op de kaart’ kopen en als je naar beneden scrolt de gratis podcasttour van Hans Aarsman afspelen of downloaden.
De stadsplattegrond ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’ bevat circa 450 werken in de publieke ruimte van kunstenaars die vanaf 1870 tot nu aan de Rijksakademie verbonden waren.
Practising Futures
Turn on. Tune In. RijksRadio. Een doorlopende serie radio uitzendingen in samenwerking met Ja Ja Ja Nee Nee Nee.
Activating Pasts, Practising Futures
Tijdens 2020 nemen verschillende Rijksakademie alumni de RA Instagram over met beelden en verhalen uit hun eigen praktijk.
Activating Pasts, Practising Futures
Vanwege de huidige maatregelen met betrekking tot Covid-19 moeten we helaas onze tentoonstelling 'Live uit de Rijksakademie, een curiositeitenkabinet ter ere van 150 jaar artistieke praktijk in heden en verleden' en de presentatie van onze Artist Edition uitstellen.
Activating Pasts, Practising Futures
Rijksakademie-alumnus Kévin Bray werd door ontwerper Roosje Klap gevraagd om met haar een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie, in opdracht van het ministerie van OCW.
Activating Pasts, Practising Futures
Ter ere van wat Constant Nieuwenhuys’ honderdste verjaardag zou zijn geweest, delen we twee van zijn vroege werken uit onze collectie.
Activating Pasts, Practising Futures
Vandaag verschijnt ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’, een Amsterdamse stadsplattegrond met daarop 441 kunstwerken in de openbare ruimte van de hand van kunstenaars die de afgelopen 150 jaar aan de Rijksakademie verbonden waren.
Activating Pasts, Practising Futures
Een selectie werken die te vinden zijn op 'Rijksakademie op de kaart'.
Activating Pasts, Practising Futures
In september start Rijksakademie-alumnus Arvo Leo (RA 17/18) zijn artist residency vanuit de Salmhuisjes in ARTIS.
Activating Pasts, Practising Futures
In het kader van ons 150-jarig bestaan hebben we gekeken naar de afdruk die de Rijksakademie heeft gehad op de stad Amsterdam.
Activating Pasts, Practising Futures
We zijn jarig! Op 26 mei, precies 150 jaar geleden, werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III. We vieren dat tot en met mei 2021 met het jubileumprogramma 'Activating Pasts, Practising Futures. Maar we hebben ook een verlanglijstje gemaakt, voor als je iets wilt geven.
Activating Pasts
Op 26 mei 1870 werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III.
Practising Futures
Afgelopen februari organiseerden we samen met Witte de With Center for Contemporary Art de lezing ‘Notes on Ososma: imagining spaces’ door kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd, waarin hij zijn artistieke praktijk, onderzoek en gedachten over toekomstige taal met ons deelden. Je kunt de gehele lezing hier bekijken.
Activating Pasts
Rijksakademie-alumni John Rädeckers en Paul Grégoire’s bijdragen aan het Nationaal Monument op de Dam, met een niet onbelangrijke rol voor kunstenaarsmodel Truus Trompert
Practising Futures
Afgelopen maart gaven kunstenaarsduo Pauline Boudry en Renate Lorenz een artist talk over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, 'Moving Backwards'. Je kunt de gehele talk hier bekijken.
Activating Pasts
1986: het begin van onze videokunst-collectie
In het midden van de jaren 80 worden de eerste videowerken toegevoegd aan de collectie van de Rijksakademie.
Activating Pasts, Practising Futures
Hollandse Meesters in de 21e eeuw
Kunstenaars Femmy Otten en Mounira Al Solh zijn het onderwerp van twee nieuwe portretten in de serie ‘Hollandse Meesters in de 21e eeuw’.
Practising Futures
Agnieszka Polska: Love Bite
Het Frye Art Museum presenteert een online selectie van videowerken uit de solotentoonstelling 'Love Bite' van Rijksakademie alumna Agnieszka Polska.
Practising Futures
Micro Art Online #1
Voor Metropolis M schrijft Rijksakademie resident Lotte van Geijn over hedendaagse kunst in onrustige tijden.
Practising Futures
Samen met kunstenaar Frederique Pisuisse runt Rijksakademie resident Saemundur Thor Helgason de online tentoonstellingsruimte Cosmos Carl – Platform Parasite.
Practising Futures
Sinds de sluiting van hun deuren, zoeken kunstinstellingen naar nieuwe manieren om hun projecten, tentoonstellingen en collecties thuis toegankelijk te maken. De tentoonstelling 'invented traditions / imagined communities' van Rijksakademie resident Silke Schönfeld bij Gemeinde Köln is dan ook nu online te bezoeken.
Activating Pasts, Practising Futures
Net als veel andere culturele instellingen, hebben de recente ontwikkelingen rond het Covid-19 virus ons ertoe gebracht om de activiteiten die de Rijksakademie had gepland, te herzien.
Practising Futures
In het kader van ons 150 jarig bestaan en de daaraan gerelateerde evenementen, hebben we kunstenaars Pauline Boudry en Renate Lorenz uitgenodigd om te praten over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, ‘Moving Backwards’. Het werk stelde onder meer de modernistische noties van vooruitgang en lineaire tijd ter discussie.
Activating Pasts
Affiches, aankondigingen van performances, georganiseerd in 1980 door het Studium Generale; de theorie afdeling van de Rijksakademie.
Practising Futures
Op donderdag 20 februari deelt kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd zijn artistieke praktijk, zijn onderzoek en gedachten over toekomstige taal.
Practising Futures
Het 150-jarig bestaan van de Rijksakademie was aanleiding om de eigen huisstijl grondig te herzien. Hoe worden de plannen voor de toekomst omgezet in een visuele taal?
Activating Pasts
Op deze foto, waarschijnlijk genomen door kunstenaar H.M. Krabbé, staan Jan Bronner (professor beeldhouwkunst), Helena C. Bastert (student 1911–1916?) en Jaap Kaas (student 1914–1920) afgebeeld.
Practising Futures
Om het 150-jarig bestaan en de lancering van het programma ‘Activating Pasts, Practising Futures’ te vieren, nodigde de Rijksakademie alumnus Ade Darmawan uit om een lezing te houden voor onze nieuwe residents.
Activating Pasts, Practising Futures
Rijksakademie-alumnus Kévin Bray werd door ontwerper Roosje Klap gevraagd om met haar een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie, in opdracht van het ministerie van OCW.
In de OCW-Etalage, een tentoonstellingsruimte pal naast de ingang van het ministerie van OCW en tegenover het CS Den Haag, is een visuele impressie te zien van de geschiedenis van de Rijksakademie. Ontwerper Roosje Klap werd door OCW uitgenodigd om de presentatie vorm te geven – bestaande uit een diverse selectie van werken en quotes van Rijksakademie-alumni. Klap op haar beurt vroeg Rijksakademie-alumnus Kévin Bray (RA 18/19) om van de verschillende kunstwerken van onder anderen Daniëlle van Ark, Funda Gül Özcan, Marcel Pinas en Dan Zhu één overkoepelende collage te maken.
Voor deze Franse multidisciplinaire kunstenaar een opdracht naar zijn hand. “Ik begon mijn carrière als grafisch ontwerper”, vertelt hij. “Nadat ik van het Sandberg Instituut afstudeerde, heb ik zo’n tien maanden voor Roosje Klaps studio gewerkt. Een jaar nadat ik voor mezelf was begonnen, nodigde ze me uit om les te geven aan het KABK. Toen zij dit project van OCW aangeboden kreeg, leek het haar logisch mij erbij te betrekken, als ex-collega, maar ook omdat ik natuurlijk zelf een alumnus van de Rijksakademie ben.” Bray combineert in zijn werk onder andere videokunst, schilderkunst, grafisch ontwerp, beeldhouwkunst, 3D-fotografie en geluidsontwerp en is geïnteresseerd in de manier waarop al deze verschillende disciplines van invloed zijn op hoe wij informatie consumeren. Hij heeft een track record als het aankomt op het creëren van complexe montagewerken. “Het is de perfecte techniek om veel verschillende soorten kunstpraktijken bij elkaar te brengen”, aldus Bray.
Dat was dan gelijk ook de uitdaging: om deze werken, afkomstig uit verschillende tijden, gemaakt met verschillende technieken en materialen op de best mogelijke manier tot een compositie te smeden. “Ik heb ernaar gestreefd om geen enkel beeld dat we gebruikt hebben te corrigeren, om de inhoud zoveel mogelijk te respecteren en tegelijkertijd mijn creativiteit te laten vloeien.” Bray creëerde een ongelooflijke diepte in de collage, waarin hij de verschillende kunstwerken moeiteloos verweeft met bouwelementen uit de Rijksakademies Kavallerie-Kazerne, inclusief doorkijkjes, een schilderles van Nicolaas van der Waay omstreeks de vorige eeuwwisseling of een voorbeeld van de huidige residency-structuur: een ateliergesprek tussen kunstenaar en advisor Ansuya Blom en kunstenaar (en destijds resident) Mu Yuming circa 2005.
Brays achtergrond als grafisch ontwerper kwam hem goed van pas. “Ik heb geprobeerd me zo neutraal mogelijk op te stellen. Je ziet mijn handschrift en tegelijkertijd zie je niet dat er iets van mij is, behalve dat ik alle werken samen heb gebracht. Hoe graag ik ook een beeld creëer dat op een bepaalde manier een visuele explosie is, moest het in dit geval niet de oorspronkelijke informatie gaan overheersen. Ik vergelijk het met een goede typeface. Een goede typeface is er een die niet te veel de aandacht opeist. Eigenlijk moet je hem niet zien.”
Bray was in 2018 en 2019 resident aan de Rijksakademie. Een tijd die hij associeert met veel vrijheid. “Vrijheid om te falen, vrijheid om tijd te verspillen, vrijheid om alles te bevragen: de manier waarop je met mensen omgaat, met je werk, maar ook met het leven in het algemeen. Je kon altijd bij iemand terecht om je ideeën te bespreken, maar evengoed kon je er voor kiezen heel veel tijd in je eentje door te brengen en te worstelen met jezelf. Al dat geworstel en vooral ook die vrijheid om te falen, helpen je om je onderzoek te verdiepen.” De residency markeerde tegelijkertijd een grote verschuiving. “Men kijkt sindsdien anders naar mijn werk. Ík kijk sindsdien anders naar mijn werk. Omdat ik in eerste instantie grafisch ontwerper was, vond ik het moeilijk om mezelf een kunstenaar te noemen. Na de Rijksakademie volgde de ene na de andere expositie. Ik claim die titel nu gewoon”, zegt hij lachend. “Ik ben een kunstenaar en word als dusdanig erkent.”
Kévin Bray exposeerde eerder in onder andere Witte de With in Rotterdam, Foam in Amsterdam en Palais de Tokyo in Parijs. Momenteel is zijn werk onderdeel van Unfair Amsterdam en zijn solotentoonstelling 'Don't forgive/get, them' opent op 4 september bij galerie Stigter Van Doesburg.
Foto's: Sandra Felten/RA