Activating Pasts, Practising Futures
Hier kun je ‘Rijksakademie op de kaart’ kopen en als je naar beneden scrolt de gratis podcasttour van Hans Aarsman afspelen of downloaden.
De stadsplattegrond ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’ bevat circa 450 werken in de publieke ruimte van kunstenaars die vanaf 1870 tot nu aan de Rijksakademie verbonden waren.
Practising Futures
Turn on. Tune In. RijksRadio. Een doorlopende serie radio uitzendingen in samenwerking met Ja Ja Ja Nee Nee Nee.
Activating Pasts, Practising Futures
Tijdens 2020 nemen verschillende Rijksakademie alumni de RA Instagram over met beelden en verhalen uit hun eigen praktijk.
Activating Pasts, Practising Futures
Vanwege de huidige maatregelen met betrekking tot Covid-19 moeten we helaas onze tentoonstelling 'Live uit de Rijksakademie, een curiositeitenkabinet ter ere van 150 jaar artistieke praktijk in heden en verleden' en de presentatie van onze Artist Edition uitstellen.
Activating Pasts, Practising Futures
Rijksakademie-alumnus Kévin Bray werd door ontwerper Roosje Klap gevraagd om met haar een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie, in opdracht van het ministerie van OCW.
Activating Pasts, Practising Futures
Ter ere van wat Constant Nieuwenhuys’ honderdste verjaardag zou zijn geweest, delen we twee van zijn vroege werken uit onze collectie.
Activating Pasts, Practising Futures
Vandaag verschijnt ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’, een Amsterdamse stadsplattegrond met daarop 441 kunstwerken in de openbare ruimte van de hand van kunstenaars die de afgelopen 150 jaar aan de Rijksakademie verbonden waren.
Activating Pasts, Practising Futures
Een selectie werken die te vinden zijn op 'Rijksakademie op de kaart'.
Activating Pasts, Practising Futures
In september start Rijksakademie-alumnus Arvo Leo (RA 17/18) zijn artist residency vanuit de Salmhuisjes in ARTIS.
Activating Pasts, Practising Futures
In het kader van ons 150-jarig bestaan hebben we gekeken naar de afdruk die de Rijksakademie heeft gehad op de stad Amsterdam.
Activating Pasts, Practising Futures
We zijn jarig! Op 26 mei, precies 150 jaar geleden, werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III. We vieren dat tot en met mei 2021 met het jubileumprogramma 'Activating Pasts, Practising Futures. Maar we hebben ook een verlanglijstje gemaakt, voor als je iets wilt geven.
Activating Pasts
Op 26 mei 1870 werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III.
Practising Futures
Afgelopen februari organiseerden we samen met Witte de With Center for Contemporary Art de lezing ‘Notes on Ososma: imagining spaces’ door kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd, waarin hij zijn artistieke praktijk, onderzoek en gedachten over toekomstige taal met ons deelden. Je kunt de gehele lezing hier bekijken.
Activating Pasts
Rijksakademie-alumni John Rädeckers en Paul Grégoire’s bijdragen aan het Nationaal Monument op de Dam, met een niet onbelangrijke rol voor kunstenaarsmodel Truus Trompert
Practising Futures
Afgelopen maart gaven kunstenaarsduo Pauline Boudry en Renate Lorenz een artist talk over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, 'Moving Backwards'. Je kunt de gehele talk hier bekijken.
Activating Pasts
1986: het begin van onze videokunst-collectie
In het midden van de jaren 80 worden de eerste videowerken toegevoegd aan de collectie van de Rijksakademie.
Activating Pasts, Practising Futures
Hollandse Meesters in de 21e eeuw
Kunstenaars Femmy Otten en Mounira Al Solh zijn het onderwerp van twee nieuwe portretten in de serie ‘Hollandse Meesters in de 21e eeuw’.
Practising Futures
Agnieszka Polska: Love Bite
Het Frye Art Museum presenteert een online selectie van videowerken uit de solotentoonstelling 'Love Bite' van Rijksakademie alumna Agnieszka Polska.
Practising Futures
Micro Art Online #1
Voor Metropolis M schrijft Rijksakademie resident Lotte van Geijn over hedendaagse kunst in onrustige tijden.
Practising Futures
Samen met kunstenaar Frederique Pisuisse runt Rijksakademie resident Saemundur Thor Helgason de online tentoonstellingsruimte Cosmos Carl – Platform Parasite.
Practising Futures
Sinds de sluiting van hun deuren, zoeken kunstinstellingen naar nieuwe manieren om hun projecten, tentoonstellingen en collecties thuis toegankelijk te maken. De tentoonstelling 'invented traditions / imagined communities' van Rijksakademie resident Silke Schönfeld bij Gemeinde Köln is dan ook nu online te bezoeken.
Activating Pasts, Practising Futures
Net als veel andere culturele instellingen, hebben de recente ontwikkelingen rond het Covid-19 virus ons ertoe gebracht om de activiteiten die de Rijksakademie had gepland, te herzien.
Practising Futures
In het kader van ons 150 jarig bestaan en de daaraan gerelateerde evenementen, hebben we kunstenaars Pauline Boudry en Renate Lorenz uitgenodigd om te praten over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, ‘Moving Backwards’. Het werk stelde onder meer de modernistische noties van vooruitgang en lineaire tijd ter discussie.
Activating Pasts
Affiches, aankondigingen van performances, georganiseerd in 1980 door het Studium Generale; de theorie afdeling van de Rijksakademie.
Practising Futures
Op donderdag 20 februari deelt kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd zijn artistieke praktijk, zijn onderzoek en gedachten over toekomstige taal.
Practising Futures
Het 150-jarig bestaan van de Rijksakademie was aanleiding om de eigen huisstijl grondig te herzien. Hoe worden de plannen voor de toekomst omgezet in een visuele taal?
Activating Pasts
Op deze foto, waarschijnlijk genomen door kunstenaar H.M. Krabbé, staan Jan Bronner (professor beeldhouwkunst), Helena C. Bastert (student 1911–1916?) en Jaap Kaas (student 1914–1920) afgebeeld.
Practising Futures
Om het 150-jarig bestaan en de lancering van het programma ‘Activating Pasts, Practising Futures’ te vieren, nodigde de Rijksakademie alumnus Ade Darmawan uit om een lezing te houden voor onze nieuwe residents.
Activating Pasts
Op deze foto, waarschijnlijk genomen door kunstenaar H.M. Krabbé, staan Jan Bronner (professor beeldhouwkunst), Helena C. Bastert (student 1911–1916?) en Jaap Kaas (student 1914–1920) afgebeeld.
Jacobus (Jaap) Kaas deed toelating bij de Rijksakademie in oktober 1914, heeft tot 1920 ingeschreven gestaan en volgde met name de beeldhouwklas van professor Bronner.
Hij vluchtte in 1914 met zijn familie uit het door oorlog geteisterde Antwerpen, waar hij al enige ervaring aan de Antwerpse academie had opgedaan, naar Amsterdam.
“De opleiding tot beeldhouwer duurde vier tot zes jaar en was zeer intensief. Men werkte van 9.00 tot 12.00, van 13.00 tot 16.00 en van 19.00 tot 21.00, vijf dagen per week. In de zomermaanden werd er ook ‘s morgens vroeg getekend. Het lesprogramma van de eerste klas bestond uit ‘het boetseren van koppen en rompen naar de antieken en het leven, gips gieten, houtsnijden, vrije en versierende compositie, uit het hoofd werken en tenslotte anatomie. De volgende jaren bleef dit gehandhaafd. In de derde en vierde klas werd het rooster uitgebreid met het vak steenbewerking (het houwen van beelden in materiaal. En wel 'en taille directe', namelijk het werken in steen direct naar het leven teneinde het observatievermogen te scherpen, de beeldende kracht te sterken. De verst gevorderde leerlingen mochten tenslotte nog een à twee jaar doorwerken in een aparte ruimte, een loge. Anatomie werd gedoceerd door Herbert van der Poll die ook Artis-tekenen gaf. Antoon Derkinderen bracht de beeldhouwers de beginselen van schilderkunst bij terwijl de theoretische vorming in handen was van W. van der Pluym (kunstgeschiedenis en esthetica). Op zaterdagochtend kreeg men onderricht in de grafische vakken door J. Aarts. De zaterdagmiddag werd benut voor een gezamenlijk museumbezoek onder leiding van Roland Holst, Six of Veth. Op de avondschool werd getekend naar model onder leiding van C. L. Dake." 1.
Kaas staat bekend als de 'beeldhouwer van Artis'. De Rijksakademie is vanaf de oprichting betrokken bij het om de hoek gelegen Artis, of omgekeerd zo je wil; 'artis natura magistra' is namelijk Latijns voor 'natuur is de leermeester van de kunst'. Veel kunstenaars werkten met regelmaat in de dierentuin. Studenten van bijvoorbeeld August Allebe werden al vanaf eind vorige eeuw verplicht om in Artis te schetsen (er zijn nog veel dierstudies aanwezig in de archieven/collecties van de Rijksakademie). Sommige kunstenaars waren zelfs dagelijks in Artis aan het werk. Zoals ook Jaap Kaas, die goed kon opschieten met de oppassers en ander tuinpersoneel waar hij al vanaf 1914 vaak verbleef.
Toenmalige directeur Sunier achtte het van groot belang dat Artis een goede verstandhouding had met kunstenaars van niveau. Kaas kreeg van 1927 tot 1945 de beschikking over een atelier. Onder andere de leeuw (1938) en tijger (1939) die op de Plantage Middenlaan voor de ingang van de toenmalige ledenlokalen staan, zijn gemaakt door Jaap Kaas. De opdracht was afkomstig van het tuinpersoneel, dat ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Artis een verzoek tot plaatsing van een kunstwerk mocht indienen.
In Artis, maar ook op andere plekken in Amsterdam, is nog steeds veel beeldhouwkunst van Kaas te zien. Ze zullen straks allemaal terug te vinden zijn in de ‘City Map’ in wording met werken in de openbare ruimte van alumni van de Rijksakademie. Een aantal werken uit Kaas' studietijd maakt deel uit van de collecties van de Rijksakademie.
Hoewel haar werk ook deel uit maakt van de Rijksakademie collectie, is helaas veel minder bekend over het leven van Helena C. Bastert. Naar alle waarschijnlijkheid was zij een nicht van de schilder Nicolaas S. Bastert, ook student aan de Rijksakademie van 1876–1878.