Activating Pasts, Practising Futures
Hier kun je ‘Rijksakademie op de kaart’ kopen en als je naar beneden scrolt de gratis podcasttour van Hans Aarsman afspelen of downloaden.
De stadsplattegrond ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’ bevat circa 450 werken in de publieke ruimte van kunstenaars die vanaf 1870 tot nu aan de Rijksakademie verbonden waren.
Practising Futures
Turn on. Tune In. RijksRadio. Een doorlopende serie radio uitzendingen in samenwerking met Ja Ja Ja Nee Nee Nee.
Activating Pasts, Practising Futures
Tijdens 2020 nemen verschillende Rijksakademie alumni de RA Instagram over met beelden en verhalen uit hun eigen praktijk.
Activating Pasts, Practising Futures
Vanwege de huidige maatregelen met betrekking tot Covid-19 moeten we helaas onze tentoonstelling 'Live uit de Rijksakademie, een curiositeitenkabinet ter ere van 150 jaar artistieke praktijk in heden en verleden' en de presentatie van onze Artist Edition uitstellen.
Activating Pasts, Practising Futures
Rijksakademie-alumnus Kévin Bray werd door ontwerper Roosje Klap gevraagd om met haar een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie, in opdracht van het ministerie van OCW.
Activating Pasts, Practising Futures
Ter ere van wat Constant Nieuwenhuys’ honderdste verjaardag zou zijn geweest, delen we twee van zijn vroege werken uit onze collectie.
Activating Pasts, Practising Futures
Vandaag verschijnt ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’, een Amsterdamse stadsplattegrond met daarop 441 kunstwerken in de openbare ruimte van de hand van kunstenaars die de afgelopen 150 jaar aan de Rijksakademie verbonden waren.
Activating Pasts, Practising Futures
Een selectie werken die te vinden zijn op 'Rijksakademie op de kaart'.
Activating Pasts, Practising Futures
In september start Rijksakademie-alumnus Arvo Leo (RA 17/18) zijn artist residency vanuit de Salmhuisjes in ARTIS.
Activating Pasts, Practising Futures
In het kader van ons 150-jarig bestaan hebben we gekeken naar de afdruk die de Rijksakademie heeft gehad op de stad Amsterdam.
Activating Pasts, Practising Futures
We zijn jarig! Op 26 mei, precies 150 jaar geleden, werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III. We vieren dat tot en met mei 2021 met het jubileumprogramma 'Activating Pasts, Practising Futures. Maar we hebben ook een verlanglijstje gemaakt, voor als je iets wilt geven.
Activating Pasts
Op 26 mei 1870 werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III.
Practising Futures
Afgelopen februari organiseerden we samen met Witte de With Center for Contemporary Art de lezing ‘Notes on Ososma: imagining spaces’ door kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd, waarin hij zijn artistieke praktijk, onderzoek en gedachten over toekomstige taal met ons deelden. Je kunt de gehele lezing hier bekijken.
Activating Pasts
Rijksakademie-alumni John Rädeckers en Paul Grégoire’s bijdragen aan het Nationaal Monument op de Dam, met een niet onbelangrijke rol voor kunstenaarsmodel Truus Trompert
Practising Futures
Afgelopen maart gaven kunstenaarsduo Pauline Boudry en Renate Lorenz een artist talk over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, 'Moving Backwards'. Je kunt de gehele talk hier bekijken.
Activating Pasts
1986: het begin van onze videokunst-collectie
In het midden van de jaren 80 worden de eerste videowerken toegevoegd aan de collectie van de Rijksakademie.
Activating Pasts, Practising Futures
Hollandse Meesters in de 21e eeuw
Kunstenaars Femmy Otten en Mounira Al Solh zijn het onderwerp van twee nieuwe portretten in de serie ‘Hollandse Meesters in de 21e eeuw’.
Practising Futures
Agnieszka Polska: Love Bite
Het Frye Art Museum presenteert een online selectie van videowerken uit de solotentoonstelling 'Love Bite' van Rijksakademie alumna Agnieszka Polska.
Practising Futures
Micro Art Online #1
Voor Metropolis M schrijft Rijksakademie resident Lotte van Geijn over hedendaagse kunst in onrustige tijden.
Practising Futures
Samen met kunstenaar Frederique Pisuisse runt Rijksakademie resident Saemundur Thor Helgason de online tentoonstellingsruimte Cosmos Carl – Platform Parasite.
Practising Futures
Sinds de sluiting van hun deuren, zoeken kunstinstellingen naar nieuwe manieren om hun projecten, tentoonstellingen en collecties thuis toegankelijk te maken. De tentoonstelling 'invented traditions / imagined communities' van Rijksakademie resident Silke Schönfeld bij Gemeinde Köln is dan ook nu online te bezoeken.
Activating Pasts, Practising Futures
Net als veel andere culturele instellingen, hebben de recente ontwikkelingen rond het Covid-19 virus ons ertoe gebracht om de activiteiten die de Rijksakademie had gepland, te herzien.
Practising Futures
In het kader van ons 150 jarig bestaan en de daaraan gerelateerde evenementen, hebben we kunstenaars Pauline Boudry en Renate Lorenz uitgenodigd om te praten over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, ‘Moving Backwards’. Het werk stelde onder meer de modernistische noties van vooruitgang en lineaire tijd ter discussie.
Activating Pasts
Affiches, aankondigingen van performances, georganiseerd in 1980 door het Studium Generale; de theorie afdeling van de Rijksakademie.
Practising Futures
Op donderdag 20 februari deelt kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd zijn artistieke praktijk, zijn onderzoek en gedachten over toekomstige taal.
Practising Futures
Het 150-jarig bestaan van de Rijksakademie was aanleiding om de eigen huisstijl grondig te herzien. Hoe worden de plannen voor de toekomst omgezet in een visuele taal?
Activating Pasts
Op deze foto, waarschijnlijk genomen door kunstenaar H.M. Krabbé, staan Jan Bronner (professor beeldhouwkunst), Helena C. Bastert (student 1911–1916?) en Jaap Kaas (student 1914–1920) afgebeeld.
Practising Futures
Om het 150-jarig bestaan en de lancering van het programma ‘Activating Pasts, Practising Futures’ te vieren, nodigde de Rijksakademie alumnus Ade Darmawan uit om een lezing te houden voor onze nieuwe residents.
Practising Futures
Om het 150-jarig bestaan en de lancering van het programma ‘Activating Pasts, Practising Futures’ te vieren, nodigde de Rijksakademie alumnus Ade Darmawan uit om een lezing te houden voor onze nieuwe residents.
Ade Darmawan is beeldend kunstenaar en mede-oprichter van kunstenaars-collectief ruangrupa, die als collectief benoemd zijn tot artistiek directeur van documenta 15, dat plaats vindt in 2022.
Omdat iedere documenta zijn karakter en gedaante ontleent aan de visie en concept van de artistiek directeur, heeft ruangrupa documenta uitgenodigd het concept van Lumbung te omarmen. Dit model, dat dient als economisch toekomstmodel voor kunst, ligt ten grondslag aan ruangrupa’s collectieve praktijk.
“Lumbung, het Indonesiche woord voor rijstschuur, is een collectieve pot of verzamelsysteem, waarbij de gezamenlijke oogst opgeslagen wordt voor toekomstig gemeenschappelijk gebruik. Als documenta inderdaad is ontstaan vanuit de intentie om de wonden van het na-oorlogse Europa te helen, wordt het dan geen tijd om ook die wonden die hun oorsprong vinden in kolonialsme, kapitalisme, patriarchisme en verwijdering te genezen? Om er maar een paar te noemen…
Vanuit ruangrupa’s collectieve ervaring met het direct in de praktijk brengen van zogenaamde 'Institutional building' als artistieke vorm, stelden zij voor om tijdens documenta 15 zogenaamde koperasi modellen te herzien, te onderzoeken, te ontrafelen en uit te voeren. Losjes vertaald betekent koperasi zo veel als coöperatief. Het behelst een model dat gebaseerd is op de democratische principes van rapat (vergadering), mufakat (overeenkomst), gotong royong (gemeengoed), hak mengadakan protes bersama (recht op collectief protest) en hak menyingkirkan diri dari kekuasaan absolut (recht op afschaffing van de absolute macht). Met het concept van ‘Lumbung’ als het middelpunt van deze praktijk van grondstoffen beheer. Documenta vormt hierin een bundeling van bronnen, gelegen in Kassel maar mondiaal opererend via een ecosysteem van hedendaagse kunst. In dat opzicht kan documenta de ideale partner zijn voor ruangrupa om een ander model te implementeren. Zo hopen we het begrip rondom het duurzaam ondersteunen van hedendaagse kunstpraktijken met een sociale inslag, te vergroten.
Wij zien een editie van documenta voor ons dat gebaseerd is op de stad en de bijbehorende systemen. Door verschillende strategieën uit te zetten die zich richten op urgente onderwerpen zoals alternatief onderwijs, zelfhelende economische modellen en het belang van kunst in sociale praktijken. Dit doen we onder andere door bijvoorbeeld grotere tentoonstellingen in de reguliere documenta locaties te organiseren, series van schaal 1:1 echte praktijken in de publieke ruimtes van Kassel te produceren (denk aan scholen, universiteiten, banken en ziekenhuizen) en publieke programma’s op te zetten.
Door Kassel in het midden te plaatsen van het proces hopen we een dialoog op gang te brengen wat zal leiden tot onverwachte hybride kunstpraktijken en vormen. De eerste stap is om een nauwe en collectieve samenwerking aan te gaan met curatoren, technologen en economen, maar ook met andere initiatieven en collectieven in verschillende uithoeken van de wereld. Van hen wordt vervolgens verwacht dat ze de respectievelijke strategieën direct toepassen op hun eigen bestaande praktijken en binnen de aan hen gerelateerde context. En uiteindelijk vinden zij allen in 2022 hun weg naar Kassel om daar te worden opgevoerd.”
Ade Darmawan (1974) woont en werkt in Jakarta als kunstenaar, curator en directeur van ruangrupa. Hij studeerde aan het Indonesia Art Institute (I.S.I), op de Graphic Art Department. Een jaar na zijn eerste solotentoonstelling in 1997 in de Cemeti Contemporary Art Gallery, Yogyakarta (nu Cemeti Art House), verhuisde hij naar Amsterdam voor zijn residentie aan de Rijksakademie. In 2000 richtte hij, samen met vijf andere kunstenaars uit Jakarta, ruangrupa op. Ruangrupa is een kunstenaarsinitiatief, dat zich richt op de beeldende kunst en de relatie met de sociaal-culturele context, met name in een stedelijke omgeving.
Zijn werk varieert van installaties, objecten, digitale print, video en kunst in de openbare ruimte. Als kunstenaar en curator was hij betrokken bij tal van kunstprojecten en tentoonstellingen, zowel nationaal als internationaal. Zo nam hij deel uit van het samenwerkingsproject Riverscape in-flux (2012) en Media Art Kitchen (2013) met verschillende curatoren en kunstenaars uit Zuidoost-Azië. Van 2006–2009 was hij lid van de Jakarta Arts Council en in 2009 werd hij artistiek directeur van de Jakarta Biënnale. Sinds 2013 is hij ook de uitvoerend directeur van de Jakarta Biënnale.