Activating Pasts, Practising Futures
Hier kun je ‘Rijksakademie op de kaart’ kopen en als je naar beneden scrolt de gratis podcasttour van Hans Aarsman afspelen of downloaden.
De stadsplattegrond ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’ bevat circa 450 werken in de publieke ruimte van kunstenaars die vanaf 1870 tot nu aan de Rijksakademie verbonden waren.
Practising Futures
Turn on. Tune In. RijksRadio. Een doorlopende serie radio uitzendingen in samenwerking met Ja Ja Ja Nee Nee Nee.
Activating Pasts, Practising Futures
Tijdens 2020 nemen verschillende Rijksakademie alumni de RA Instagram over met beelden en verhalen uit hun eigen praktijk.
Activating Pasts, Practising Futures
Vanwege de huidige maatregelen met betrekking tot Covid-19 moeten we helaas onze tentoonstelling 'Live uit de Rijksakademie, een curiositeitenkabinet ter ere van 150 jaar artistieke praktijk in heden en verleden' en de presentatie van onze Artist Edition uitstellen.
Activating Pasts, Practising Futures
Rijksakademie-alumnus Kévin Bray werd door ontwerper Roosje Klap gevraagd om met haar een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie, in opdracht van het ministerie van OCW.
Activating Pasts, Practising Futures
Ter ere van wat Constant Nieuwenhuys’ honderdste verjaardag zou zijn geweest, delen we twee van zijn vroege werken uit onze collectie.
Activating Pasts, Practising Futures
Vandaag verschijnt ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’, een Amsterdamse stadsplattegrond met daarop 441 kunstwerken in de openbare ruimte van de hand van kunstenaars die de afgelopen 150 jaar aan de Rijksakademie verbonden waren.
Activating Pasts, Practising Futures
Een selectie werken die te vinden zijn op 'Rijksakademie op de kaart'.
Activating Pasts, Practising Futures
In september start Rijksakademie-alumnus Arvo Leo (RA 17/18) zijn artist residency vanuit de Salmhuisjes in ARTIS.
Activating Pasts, Practising Futures
In het kader van ons 150-jarig bestaan hebben we gekeken naar de afdruk die de Rijksakademie heeft gehad op de stad Amsterdam.
Activating Pasts, Practising Futures
We zijn jarig! Op 26 mei, precies 150 jaar geleden, werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III. We vieren dat tot en met mei 2021 met het jubileumprogramma 'Activating Pasts, Practising Futures. Maar we hebben ook een verlanglijstje gemaakt, voor als je iets wilt geven.
Activating Pasts
Op 26 mei 1870 werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III.
Practising Futures
Afgelopen februari organiseerden we samen met Witte de With Center for Contemporary Art de lezing ‘Notes on Ososma: imagining spaces’ door kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd, waarin hij zijn artistieke praktijk, onderzoek en gedachten over toekomstige taal met ons deelden. Je kunt de gehele lezing hier bekijken.
Activating Pasts
Rijksakademie-alumni John Rädeckers en Paul Grégoire’s bijdragen aan het Nationaal Monument op de Dam, met een niet onbelangrijke rol voor kunstenaarsmodel Truus Trompert
Practising Futures
Afgelopen maart gaven kunstenaarsduo Pauline Boudry en Renate Lorenz een artist talk over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, 'Moving Backwards'. Je kunt de gehele talk hier bekijken.
Activating Pasts
1986: het begin van onze videokunst-collectie
In het midden van de jaren 80 worden de eerste videowerken toegevoegd aan de collectie van de Rijksakademie.
Activating Pasts, Practising Futures
Hollandse Meesters in de 21e eeuw
Kunstenaars Femmy Otten en Mounira Al Solh zijn het onderwerp van twee nieuwe portretten in de serie ‘Hollandse Meesters in de 21e eeuw’.
Practising Futures
Agnieszka Polska: Love Bite
Het Frye Art Museum presenteert een online selectie van videowerken uit de solotentoonstelling 'Love Bite' van Rijksakademie alumna Agnieszka Polska.
Practising Futures
Micro Art Online #1
Voor Metropolis M schrijft Rijksakademie resident Lotte van Geijn over hedendaagse kunst in onrustige tijden.
Practising Futures
Samen met kunstenaar Frederique Pisuisse runt Rijksakademie resident Saemundur Thor Helgason de online tentoonstellingsruimte Cosmos Carl – Platform Parasite.
Practising Futures
Sinds de sluiting van hun deuren, zoeken kunstinstellingen naar nieuwe manieren om hun projecten, tentoonstellingen en collecties thuis toegankelijk te maken. De tentoonstelling 'invented traditions / imagined communities' van Rijksakademie resident Silke Schönfeld bij Gemeinde Köln is dan ook nu online te bezoeken.
Activating Pasts, Practising Futures
Net als veel andere culturele instellingen, hebben de recente ontwikkelingen rond het Covid-19 virus ons ertoe gebracht om de activiteiten die de Rijksakademie had gepland, te herzien.
Practising Futures
In het kader van ons 150 jarig bestaan en de daaraan gerelateerde evenementen, hebben we kunstenaars Pauline Boudry en Renate Lorenz uitgenodigd om te praten over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, ‘Moving Backwards’. Het werk stelde onder meer de modernistische noties van vooruitgang en lineaire tijd ter discussie.
Activating Pasts
Affiches, aankondigingen van performances, georganiseerd in 1980 door het Studium Generale; de theorie afdeling van de Rijksakademie.
Practising Futures
Op donderdag 20 februari deelt kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd zijn artistieke praktijk, zijn onderzoek en gedachten over toekomstige taal.
Practising Futures
Het 150-jarig bestaan van de Rijksakademie was aanleiding om de eigen huisstijl grondig te herzien. Hoe worden de plannen voor de toekomst omgezet in een visuele taal?
Activating Pasts
Op deze foto, waarschijnlijk genomen door kunstenaar H.M. Krabbé, staan Jan Bronner (professor beeldhouwkunst), Helena C. Bastert (student 1911–1916?) en Jaap Kaas (student 1914–1920) afgebeeld.
Practising Futures
Om het 150-jarig bestaan en de lancering van het programma ‘Activating Pasts, Practising Futures’ te vieren, nodigde de Rijksakademie alumnus Ade Darmawan uit om een lezing te houden voor onze nieuwe residents.
Activating Pasts, Practising Futures
In het kader van ons 150-jarig bestaan hebben we gekeken naar de afdruk die de Rijksakademie heeft gehad op de stad Amsterdam.
Deze zomer kun je met de stadsplattegrond ‘150 jaar Rijksakademie op de kaart’ dwalen door de straten en parken van Amsterdam, op zoek naar Rijksakademie-geschiedenis. Na maanden research hebben we – mede dankzij jullie hulp – zo’n 450 werken in de openbare ruimte ‘in kaart gebracht’ van de hand van kunstenaars die de afgelopen 150 jaar aan de Rijksakademie verbonden waren: van voormalig directeuren en docenten tot advisors en alumni. Werk van Jan Toorop, Hildo Krop, Constance Wibaut, Constant, Karel Appel en Jan Wolkers, maar ook van de hedendaagse generatie Rijksakademie-alumni, zoals Jennifer Tee, Amalia Pica, Papa Adama en Dan Walwin. Vervolgens hebben we Hans Aarsman gevraagd om in zijn onnavolgbare stijl de vondsten uitvoerig te onderzoeken en een aantal thematische paden uit te stippelen. Dit heeft onder meer geresulteerd in een podcast die je langs tien werken door de hele stad leidt. Deze zal gelijk met de plattegrond beschikbaar zijn. Voor het ontwerp van dit omvangrijke project gingen we te raden bij Studio Joost Grootens, gespecialiseerd in het ontwerp van boeken op het gebied van architectuur, stedelijke ruimte en kunst, en van atlassen in het bijzonder.
Om een idee te geven van de diversiteit aan kunstwerken die op de plattegrond te vinden zijn, zullen er we hier met enige regelmaat een aantal uitlichten. Vandaag werk van Frans Stracké, Gerda Rubinstein en Jennifer Tee.
Het oudste beeld op de plattegrond dateert van 1862 en is te vinden op begraafplaats De Nieuwe Ooster. Het is het grafmonument van kunstschilder Jan Willem Pieneman (1779-1853), die nota bene van 1820 tot zijn dood directeur was van de Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten, de voorganger van de Rijksakademie. Zijn grafmonument werd gemaakt door beeldhouwer Frans Stracké (1820-1898), geboren in het jaar dat Pieneman tot eerste directeur van de Koninklijke Akademie werd benoemd. In 1868 werd hij er zelf als hoogleraar aangesteld. Stracké kwam uit een echt beeldhouwersgeslacht. Zijn vader, de Duitse kunstschilder en beeldhouwer Ignatius Stracké, had hem het vak geleerd in zijn Berlijnse atelier. Frans Stracké’s oudere broers Gottfried en Jean Theodore waren hem al voorgegaan. Ook zijn eigen zoon Frans en Jean Theodore’s zoons Frans en Leo ontwikkelden zich tot verdienstelijke beeldhouwers. Stracké bleef tot 1889 als professor verbonden aan de Rijksakademie.
Beeldhouwer Gerda Rubinstein (1931), de jongere zus van Renate Rubinstein, studeerde van 1949-1952 aan de Rijksakademie. In 1957 maakte ze het beeld ‘Spelende kinderen’, dat te vinden is in de ligweide in het Oosterpark. Niet lang daarna vestigde ze zich in Londen. Toen ze vele jaren later van meerdere bekenden te horen kreeg dat ze haar beeld maar niet konden vinden, besloot ze in 2008 zelf eens te gaan kijken. Tot haar verbazing werd het beeld toegeschreven aan Katinka van Rood-Limpers, ook een Rijksakademie-alumnus, en gedurende ruim dertig jaar de lerares beeldhouwen van prinses Beatrix. Sinds 2010 staat de juiste naam weer op het plaquette. Dat had nog wat voeten in de aarde. Rubinstein stuurde uiteindelijk een familielid naar stadsdeel Oost om de zaak met behulp van Parool-knipsels uit 1957 recht te zetten.
Een van de meer recentere werken op de kaart is ‘Tulpen Palepai’ van Jennifer Tee (1973), dat sinds 2018, in aanloop naar de opening van de Noord/Zuidlijn, een wand van de metrohal op het Centraal Station siert. Het werk is een gedigitaliseerde mozaïek van gedroogde en opgeplakte tulpenblaadjes en is gevormd als palepai, een Indonesisch ceremonieel wandkleed, of scheepsdoek, met vaak een schip erop als overheersend motief. Voor Tee, resident aan de Rijksakademie in 2000 en 2001, kwamen er veel persoonlijke verhalen samen in dit werk. Haar grootvader en overgrootvader werkten beiden in de tulpenhandel, en haar vader kwam in 1950 samen met zijn ouders en zus per schip uit Indonesië naar Nederland. 100.000 tulpenblaadjes, vijftien tulpenkwekers en zes kunstenaars kwamen te pas aan de totstandkoming van het werk. De blaadjes werden eerst geplukt, vervolgens op kleur en grootte geselecteerd en tot slot gedroogd in een speciale cabine voordat het eigenlijke ‘maken’ van het kunstwerk kon beginnen.