Activating Pasts, Practising Futures
Hier kun je ‘Rijksakademie op de kaart’ kopen en als je naar beneden scrolt de gratis podcasttour van Hans Aarsman afspelen of downloaden.
De stadsplattegrond ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’ bevat circa 450 werken in de publieke ruimte van kunstenaars die vanaf 1870 tot nu aan de Rijksakademie verbonden waren.
Practising Futures
Turn on. Tune In. RijksRadio. Een doorlopende serie radio uitzendingen in samenwerking met Ja Ja Ja Nee Nee Nee.
Activating Pasts, Practising Futures
Tijdens 2020 nemen verschillende Rijksakademie alumni de RA Instagram over met beelden en verhalen uit hun eigen praktijk.
Activating Pasts, Practising Futures
Vanwege de huidige maatregelen met betrekking tot Covid-19 moeten we helaas onze tentoonstelling 'Live uit de Rijksakademie, een curiositeitenkabinet ter ere van 150 jaar artistieke praktijk in heden en verleden' en de presentatie van onze Artist Edition uitstellen.
Activating Pasts, Practising Futures
Rijksakademie-alumnus Kévin Bray werd door ontwerper Roosje Klap gevraagd om met haar een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie, in opdracht van het ministerie van OCW.
Activating Pasts, Practising Futures
Ter ere van wat Constant Nieuwenhuys’ honderdste verjaardag zou zijn geweest, delen we twee van zijn vroege werken uit onze collectie.
Activating Pasts, Practising Futures
Vandaag verschijnt ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’, een Amsterdamse stadsplattegrond met daarop 441 kunstwerken in de openbare ruimte van de hand van kunstenaars die de afgelopen 150 jaar aan de Rijksakademie verbonden waren.
Activating Pasts, Practising Futures
Een selectie werken die te vinden zijn op 'Rijksakademie op de kaart'.
Activating Pasts, Practising Futures
In september start Rijksakademie-alumnus Arvo Leo (RA 17/18) zijn artist residency vanuit de Salmhuisjes in ARTIS.
Activating Pasts, Practising Futures
In het kader van ons 150-jarig bestaan hebben we gekeken naar de afdruk die de Rijksakademie heeft gehad op de stad Amsterdam.
Activating Pasts, Practising Futures
We zijn jarig! Op 26 mei, precies 150 jaar geleden, werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III. We vieren dat tot en met mei 2021 met het jubileumprogramma 'Activating Pasts, Practising Futures. Maar we hebben ook een verlanglijstje gemaakt, voor als je iets wilt geven.
Activating Pasts
Op 26 mei 1870 werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III.
Practising Futures
Afgelopen februari organiseerden we samen met Witte de With Center for Contemporary Art de lezing ‘Notes on Ososma: imagining spaces’ door kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd, waarin hij zijn artistieke praktijk, onderzoek en gedachten over toekomstige taal met ons deelden. Je kunt de gehele lezing hier bekijken.
Activating Pasts
Rijksakademie-alumni John Rädeckers en Paul Grégoire’s bijdragen aan het Nationaal Monument op de Dam, met een niet onbelangrijke rol voor kunstenaarsmodel Truus Trompert
Practising Futures
Afgelopen maart gaven kunstenaarsduo Pauline Boudry en Renate Lorenz een artist talk over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, 'Moving Backwards'. Je kunt de gehele talk hier bekijken.
Activating Pasts
1986: het begin van onze videokunst-collectie
In het midden van de jaren 80 worden de eerste videowerken toegevoegd aan de collectie van de Rijksakademie.
Activating Pasts, Practising Futures
Hollandse Meesters in de 21e eeuw
Kunstenaars Femmy Otten en Mounira Al Solh zijn het onderwerp van twee nieuwe portretten in de serie ‘Hollandse Meesters in de 21e eeuw’.
Practising Futures
Agnieszka Polska: Love Bite
Het Frye Art Museum presenteert een online selectie van videowerken uit de solotentoonstelling 'Love Bite' van Rijksakademie alumna Agnieszka Polska.
Practising Futures
Micro Art Online #1
Voor Metropolis M schrijft Rijksakademie resident Lotte van Geijn over hedendaagse kunst in onrustige tijden.
Practising Futures
Samen met kunstenaar Frederique Pisuisse runt Rijksakademie resident Saemundur Thor Helgason de online tentoonstellingsruimte Cosmos Carl – Platform Parasite.
Practising Futures
Sinds de sluiting van hun deuren, zoeken kunstinstellingen naar nieuwe manieren om hun projecten, tentoonstellingen en collecties thuis toegankelijk te maken. De tentoonstelling 'invented traditions / imagined communities' van Rijksakademie resident Silke Schönfeld bij Gemeinde Köln is dan ook nu online te bezoeken.
Activating Pasts, Practising Futures
Net als veel andere culturele instellingen, hebben de recente ontwikkelingen rond het Covid-19 virus ons ertoe gebracht om de activiteiten die de Rijksakademie had gepland, te herzien.
Practising Futures
In het kader van ons 150 jarig bestaan en de daaraan gerelateerde evenementen, hebben we kunstenaars Pauline Boudry en Renate Lorenz uitgenodigd om te praten over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, ‘Moving Backwards’. Het werk stelde onder meer de modernistische noties van vooruitgang en lineaire tijd ter discussie.
Activating Pasts
Affiches, aankondigingen van performances, georganiseerd in 1980 door het Studium Generale; de theorie afdeling van de Rijksakademie.
Practising Futures
Op donderdag 20 februari deelt kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd zijn artistieke praktijk, zijn onderzoek en gedachten over toekomstige taal.
Practising Futures
Het 150-jarig bestaan van de Rijksakademie was aanleiding om de eigen huisstijl grondig te herzien. Hoe worden de plannen voor de toekomst omgezet in een visuele taal?
Activating Pasts
Op deze foto, waarschijnlijk genomen door kunstenaar H.M. Krabbé, staan Jan Bronner (professor beeldhouwkunst), Helena C. Bastert (student 1911–1916?) en Jaap Kaas (student 1914–1920) afgebeeld.
Practising Futures
Om het 150-jarig bestaan en de lancering van het programma ‘Activating Pasts, Practising Futures’ te vieren, nodigde de Rijksakademie alumnus Ade Darmawan uit om een lezing te houden voor onze nieuwe residents.
Practising Futures
In het kader van ons 150 jarig bestaan en de daaraan gerelateerde evenementen, hebben we kunstenaars Pauline Boudry en Renate Lorenz uitgenodigd om te praten over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, ‘Moving Backwards’. Het werk stelde onder meer de modernistische noties van vooruitgang en lineaire tijd ter discussie.
Vertrekkend vanuit het gevoel verworven rechten te verliezen door recente reactionaire bewegingen, onderzoekt 'Moving Backwards' verzetspraktijken waarbij postmoderne choreografie en urban dance worden gecombineerd met guerrillatechnieken en elementen van queer underground cultuur. Een filminstallatie met vijf performers uit verschillende dansachtergronden verkent een verwarrende routine van achterwaartse bewegingen en hun tijdelijke en ruimtelijke betekenis. Bepaalde delen van de choreografie, solo's en groepsbewegingen worden achterwaarts uitgevoerd, anderen worden digitaal omgedraaid, waardoor twijfel en dubbelzinnigheden ontstaan in de installatie als geheel. In een omgeving die de kunstenaars een 'abstracte club' noemen, wordt de beklemmende ervaring van de temporele en ruimtelijke onzekerheid aangevuld met een moment van reflectie op de globale kwesties die 'Moving Backwards' adresseert. In een krant met brieven gericht aan het publiek, delen kunstenaars, choreografen, activisten en geleerden hun visie op de notie van regressie in onze tijd.
“In onze werken grijpen we regelmatig terug op bestaand materiaal; een partituur, een muziekstuk, een film, een foto of een voorstelling, waarbij we uitgesloten of onleesbare momenten van utopie als archeologen proberen op te graven.
We werken met performance om zo verschillende tijden te kunnen samenvoegen en te belichamen. Met deels fictieve, deels cross-temporale en soms zelfs conflicterende waarheden tot gevolg: in ‘To Valerie Solanas’ verzamelen we een aantal muzikanten om een minimalistische partituur uit 1970 uit te voeren, waarbij we op een denkbeeldige manier kennismaken met de componist Pauline Oliveros en haar ideeën over de kracht van het luisteren. In ‘I Want’ brengen we een ontmoeting tot stand tussen de punkdichter Kathy Acker, kunstenaar Sharon Hayes, en de transgender- en gevangenisactivist Chelsea Manning, die in 2010 geclassificeerde informatie over de oorlog in Irak naar WikiLeaks lekte. De performers in onze films zijn choreografen, kunstenaars en muzikanten, met wie we een langdurig gesprek voeren over performance, de betekenis van zichtbaarheid sinds de vroege moderniteit, de pathologisering van lichamen, maar ook over vriendschap, glamour en verzet.
Onze films tonen lange reeksen van performances, waarbij het niet gaat om “acteren”. Zo is er bijvoorbeeld de (drag)performer Werner Hirsch, een performer met wie we vaak hebben samengewerkt, die er niet op uit is om op een conventioneel overtuigende manier een rol te spelen. Hirsch verbeeldt eerder een verlangen naar menselijke en niet-menselijke objecten, door middel van een reeks zorgvuldig uitgevoerde handelingen en praktijken, die worden vastgelegd en herhaald in de projectie in de tentoonstellingsruimte. Het onderwerp is de performativiteit van de performance, de acties, de handelingen en hun effecten.
We zien de camera meestal als een mede-performer. Het camerawerk reflecteert op de gewelddadige geschiedenis van de visualisatie. Het bepaalt het kader dat het publiek laat zien of juist daarin belemmert. De bewegingen van de camera leggen ontmoetingen vast tussen performers of performer en publiek. Tegelijkertijd integreren we lijnen van verlangen, de conventies van fetisjisme en de glamour van filmportretten (met de waarde die daaraan wordt toegekend) in de beelden van de voorstelling. We zijn geïnteresseerd in de vraag hoe 'normaliteit' vandaag de dag kan worden bewerkt, hoe verschillen kunnen worden beleefd zonder voortdurend ontkracht te worden, zonder te worden toegeëigend en zonder in te gaan op de voorwaarden die een neoliberale economie stelt aan integratie.”
Pauline Boudry en Renate Lorenz werken sinds 2007 samen in Berlijn. Ze maken installaties die de spanning tussen zichtbaarheid en onzichtbaarheid choreograferen.
Hun meest recente werk, ’Moving Backwards’, met de choreografen/performers Latifa Laâbissi, Werner Hirsch, Julie Cunningham, Marbles Jumbo Radio en Nach ging in première in het Zwitserse Paviljoen van de 58ste Biënnale van Venetië. ‘Telepathic Improvisation’ met Marwa Arsanios, MPA, Ginger Brooks Takahashi en Werner Hirsch, ging in 2017 in première in Participant, New York. ‘Silent’ met Aérea Negrot, ging in november 2016 in première op de Biënnale van Moving Image in Genève. In 2015 werd ’I Want’ met een performance van Sharon Hayes, getoond in hun solotentoonstelling in Kunsthalle Zürich en Nottingham Contemporary. Recente solotentoonstellingen waren onder meer ’Ongoing Experiments with Strangeness’ in de Julia Stoschek Collection, Berlijn, ‘Telepathic Improvisation’ in het Centre Culturel Suisse Paris (2018) en CAMH Houston (2017), ‘Portrait of an Eye’ in Kunsthalle Zürich (2015), ‘Loving, Repeating’ in Kunsthalle Wien (2015), ‘Patriarchal Poetry’ in Badischer Kunstverein (2013), ‘Aftershow' in CAPC Bordeaux (2013), ’Toxic Play in Two Acts’ in South London Gallery (2012), en ’Contagieux! Rapports contre la normalité’ in het Centre d'Art Contemporain Genève (2011).
Op zaterdag 14 maart is het werk van Pauline Boudry / Renate Lorenz te zien bij Ellen de Bruijne Projects.
De opening is van 17.00 – 19.00.